Lukio, 150 opintopistettä Lukion steinerpedagogiikan linja (erityinen koulutustehtävä), 150 opintopistettä

Koulutuksen perustiedot
Koulutustyyppi
Opetuskielet
Koulutuksen laajuus
Suunniteltu kesto
Opetusaika
Opetustapa
Maksullisuus
Koulutuksen kuvaus
Espoon Steinerlukiossa opiskellaan paljon taideaineita, mutta myös yhdistetään taidetta ja taitoaineita muihinkin oppiaineisiin. Opintoja suoritetaan tutussa ympäristössä yhdessä muun luokan kanssa, mutta myös joustoa ja vaihtoehtoja löytyy opiskelijan oman kiinnostuksen mukaan. Suoritettuaan erityisen koulutustehtävän mukaisia steinerkursseja opiskelija voi jättää joitain valtakunnallisia opintoja suorittamatta. Steinerkursseihin kuuluu esimerkiksi kuvataiteen, tähtitieteen ja eurytmian opintoja, näytelmä ja yhteisiä leirikouluja.
Erityiset koulutustehtävät
Lukion steinerpedagogiikan linja
Opiskelija suorittaa lukioaikana yhteensä vähintään 150 opintopistettä. Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot suoritettuaan opiskelija voi vähentää (jättää suorittamatta) 16 opintopisteen verran pakollisia opintoja. Tätä varten edellytetään että opiskelija suorittaa tarjottavat erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot eli ns. steineropinnot (vähintään 24 op).
Opiskelu lukiossamme on käytännönläheistä: koulupäivään voi perusopintojen ohella kuulua vaikkapa kirjansidontaa sekä ohjelmointia ja robotiikkaa. Erityisesti kuvataiteesta kiinnostuneille on valinnanvaraa kahdeksasta toisiaan täydentävästä opintojaksosta. Musiikista kiinnostuneille on tarjolla yhdeksän opintojaksoa.
Kielivalikoima
A1-kielet | englanti, saksa, ranska, venäjä |
---|---|
B1-kielet | ruotsi |
B3-kielet | saksa, espanja, ranska |
Lukiodiplomit
Kuvataiteen lukiodiplomi
Yleiset tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
- antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan kuvataiteessa
- osoittaa kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin osaamistaan tuottamalla, tulkitsemalla ja arvottamalla monipuolisesti kuvia
- osaa kertoa ja välittää lukiodiplomille asettamansa tavoitteet ja lähtökohdat
- osaa tuottaa taiteellisen ja visuaalisen kokonaisuuden, jonka sisällön tuottamisen ja esittämisen tavat tukevat toisiaan
- osoittaa kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemusta
- osaa arvioida työskentelyprosessia ja teosta oman oppimisen näkökulmasta.
Keskeiset sisällöt
- perustuvat lukiodiplomille asetettuihin tavoitteisiin sekä valittuun tehtävään, näkökulmaan ja toteutustapaan
- muodostuvat teoksesta sekä työskentelyprosessia, itsearviointia sekä kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemusta kuvaavasta portfoliosta.
Liikunnan lukiodiplomi
Yleiset tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
- antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan liikunnassa
- pohtii monipuolisesti liikunnan merkitystä elämässään samalla kehittäen fyysistä toimintakykyään, liikunnallista erityisosaamistaan, harrastuneisuuttaan ja yhteistyökykyjään.
Keskeiset sisällöt
- muodostuvat liikuntakykyisyyden, liikuntatietojen, erityisosaamisen, harrastuneisuuden ja yhteistyötaitojen sekä portfolion muodossa tehtävän itsearvioinnin muodostamasta kokonaisuudesta.
Käsityön lukiodiplomi
Yleiset tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
- antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan käsityössä
- osoittaa osaamistaan laadukkaiden käsityötuotteiden omaehtoisessa suunnittelussa, valmistuksessa sekä oppimisensa arvioinnissa
- osoittaa hallitsevansa käsityöprosessiin sisältyvät tavoitteiden asettamisen, ideoinnin ja suunnittelun vaiheet ja vaatimukset
- hallitsee, seuraa ja arvioi käyttämiään resursseja, työskentelyään ja oppimisprosessiaan
- osaa ottaa tuotteessa tai teoksessa huomioon esteettisyyden, eettisyyden, omaehtoisuuden näkökulmat ja ekologisuuden vaatimukset
- osaa ratkaista tuotteen tai teoksen toimivuuden, taloudellisuuden, ergonomisuuden, innovatiivisuuden ja teknisen toteutustavan vaatimukset käyttöympäristössään.
Keskeiset sisällöt
- perustuvat valittuun tehtävään, ideaan ja suunnittelu- ja valmistusprosessiin sekä niiden itsearviointiin
- muodostuvat käsityötuotteesta tai käsityöteoksesta sekä sen suunnittelu- ja valmistusprosessia ja itsearviointia kuvaavasta portfoliosta.
Musiikin lukiodiplomi
Yleiset tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
- antaa lukioaikanaan näytön musiikillisesta erityisosaamisestaan ja erityisestä harrastuneisuudestaan musiikissa
- osoittaa musiikillista osaamistaan ja harrastuneisuuttaan valmistamalla musiikin taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavan projektin tai kokoamalla näytesalkun lukioaikaisista musiikkiopinnoistaan ja toiminnastaan.
Keskeiset sisällöt
- opiskelijan musiikillinen omaelämäkerta, musiikkiprojekti tai musiikillinen näytesalkku, yhteenveto ja arvioitsijoiden lausunto
- erilaiset toteutustavat ja osa-alueet
Median lukiodiplomi
Yleiset tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
- antaa erityisen näytön mediaosaamisestaan ja harrastuneisuudestaan
- osoittaa hallitsevansa monipuolisia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä median välineiden, ilmaisukeinojen ja mahdollisuuksien luovaa käyttöä
- osoittaa hallitsevansa informaation kriittisen valinnan, tulkinnan, arvioinnin ja jäsentelyn taitoa
- osaa analysoida omaa mediasuhdettaan ja tunnistaa median toimintaympäristön.
Keskeiset sisällöt
- perustuvat lukiodiplomille asetettuihin tavoitteisiin sekä valittuun tehtävään, näkökulmaan ja toteutustapaan
- muodostuvat portfolion ja mediaesityksen muodostamasta kokonaisuudesta.
Aiemmat sisäänpääsyn pisteet yhteishaussa
Edellisvuosien alin hyväksytty pistemäärä, jolla oppilaitokseen on päässyt opiskelemaan. Tarkista hakukohteesta, järjestetäänkö koulutuksessa lisäksi pääsykoe, joka vaikuttaa lopulliseen pistemäärään. Musiikkialan, tanssialan, sirkusalan, lentokoneasennuksen, taideteollisuusalan, liikunnanohjauksen, media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon sekä perustason ensihoidon osaamisalan valinta voi perustua pelkkään pääsykokeeseen. Huomioithan, että pisteet voivat vaihdella vuosittain ja hakukohteeseen valittavien määrä vaihtelee. Koulutukseen kannattaa hakea, vaikka pistemääräsi ei olisikaan aiempien vuosien tasolla.
Sisäänpääsyn alin pisteraja on ollut kohteelle Lukion steinerpedagogiikan linja (erityinen koulutustehtävä) , Espoon Steinerkoulun lukio
Vuonna 2022: 7,53 keskiarvolla. Vuonna 2023: 7,6 keskiarvolla. Vuonna 2024: 7,47 keskiarvolla.
Lukiolinjalla on painotettuja arvosanoja keskiarvolaskennassa
- Musiikki, painokerroin: 1
- Kuvataide, painokerroin: 1
- Liikunta, painokerroin: 1
Koulutuksen hakukohteet
Yhteishaku ( 1 )
Haku alkaa:
18.2.2025 klo 08:00
Haku päättyy:
18.3.2025 klo 15:00
Koulutus alkaa:
Syksy 2025
Alin hyväksyttävä keskiarvo
7,40
Pohjakoulutus:
Peruskoulu
Peruskoulu / Yksilöllistetty perusopetus
Opiskelupaikkoja:
24
Koulutuksen yhteyshenkilöt
Maria Virkkilä
apulaisrehtori, opinto-ohjaaja
maria.virkkila@espoonsteiner.fi
040 842 1401
Tietoa oppilaitoksesta
Helsingin Rudolf Steiner -koulu tarjoaa lukio-opintoja neljässä suomenkielisessä toimipisteessä ympäri pääkaupunkiseutua:
Helsingin Rudolf Steiner -koulun lukio https://rudolfsteinerkoulu.fi/lukio/
Elias-koulun lukio https://eliaskoulu.fi/index.php/lukio/
Espoon Steiner -koulun https://www.espoonsteinerkoulu.fi/opetus/lukio/
Vantaan seudun steiner -koulun lukio http://vantaansteinerkoulu.fi/lukio/
Tutustu toimipisteiden omiin sivuihin!
Apulaisrehtori Maria Virkkilä
Postiosoite:
Olarinniityntie 10, 02210 Espoo
Sähköposti:
maria.virkkila@espoonsteiner.fi
Puhelinnumero:
040 842 1401
Helsingin Rudolf Steiner -koulu, Espoon Steinerkoulun lukio
Postiosoite:
Olarinniityntie 10, 02210 Espoo
Käyntiosoite:
Olarinniityntie 10, 02210 Espoo
Sähköposti:
tarja.waljakka@espoonsteiner.fi
Puhelinnumero:
040 842 1520