Siirry sisältöön
  • Svenska
  • English
Helsingin Rudolf Steiner -koulu

Lukio, 150 opintopistettä Lukion steinerpedagogiikan linja (erityinen koulutustehtävä), 150 opintopistettä

Koulutuksen teemakuva

Koulutuksen perustiedot

Koulutustyyppi

Lukiokoulutus

Opetuskielet

suomi

Koulutuksen laajuus

150 opintopistettä

Suunniteltu kesto

3 vuotta

Opetusaika

Päiväopetus

Opetustapa

Lähiopetus

Maksullisuus

Ei maksua

Koulutuksen kuvaus

Espoon Steinerlukiossa opiskellaan paljon taideaineita, mutta myös yhdistetään taidetta ja taitoaineita muihinkin oppiaineisiin. Opintoja suoritetaan tutussa ympäristössä yhdessä muun luokan kanssa, mutta myös joustoa ja vaihtoehtoja löytyy opiskelijan oman kiinnostuksen mukaan. Suoritettuaan erityisen koulutustehtävän mukaisia steinerkursseja opiskelija voi jättää joitain valtakunnallisia opintoja suorittamatta. Steinerkursseihin kuuluu esimerkiksi kuvataiteen, tähtitieteen ja eurytmian opintoja, näytelmä ja yhteisiä leirikouluja.

Erityiset koulutustehtävät

Opiskelija suorittaa lukioaikana yhteensä vähintään 150 opintopistettä. Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot suoritettuaan opiskelija voi vähentää (jättää suorittamatta) 16 opintopisteen verran pakollisia opintoja. Tätä varten edellytetään että opiskelija suorittaa tarjottavat erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot eli ns. steineropinnot (vähintään 24 op).

Opiskelu lukiossamme on käytännönläheistä: koulupäivään voi perusopintojen ohella kuulua vaikkapa kirjansidontaa sekä ohjelmointia ja robotiikkaa. Erityisesti kuvataiteesta kiinnostuneille on valinnanvaraa kahdeksasta toisiaan täydentävästä opintojaksosta. Musiikista kiinnostuneille on tarjolla yhdeksän opintojaksoa.

Kielivalikoima

A1-kieletenglanti, saksa, ranska, venäjä
B1-kieletruotsi
B3-kieletsaksa, espanja, ranska

Lukiodiplomit

Yleiset tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan kuvataiteessa
  • osoittaa kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin osaamistaan tuottamalla, tulkitsemalla ja arvottamalla monipuolisesti kuvia
  • osaa kertoa ja välittää lukiodiplomille asettamansa tavoitteet ja lähtökohdat
  • osaa tuottaa taiteellisen ja visuaalisen kokonaisuuden, jonka sisällön tuottamisen ja esittämisen tavat tukevat toisiaan
  • osoittaa kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemusta
  • osaa arvioida työskentelyprosessia ja teosta oman oppimisen näkökulmasta.

Keskeiset sisällöt

  • perustuvat lukiodiplomille asetettuihin tavoitteisiin sekä valittuun tehtävään, näkökulmaan ja toteutustapaan
  • muodostuvat teoksesta sekä työskentelyprosessia, itsearviointia sekä kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemusta kuvaavasta portfoliosta.

Yleiset tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan liikunnassa
  • pohtii monipuolisesti liikunnan merkitystä elämässään samalla kehittäen fyysistä toimintakykyään, liikunnallista erityisosaamistaan, harrastuneisuuttaan ja yhteistyökykyjään.

Keskeiset sisällöt

  • muodostuvat liikuntakykyisyyden, liikuntatietojen, erityisosaamisen, harrastuneisuuden ja yhteistyötaitojen sekä portfolion muodossa tehtävän itsearvioinnin muodostamasta kokonaisuudesta.

Yleiset tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • antaa erityisen näytön lukioaikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan käsityössä
  • osoittaa osaamistaan laadukkaiden käsityötuotteiden omaehtoisessa suunnittelussa, valmistuksessa sekä oppimisensa arvioinnissa
  • osoittaa hallitsevansa käsityöprosessiin sisältyvät tavoitteiden asettamisen, ideoinnin ja suunnittelun vaiheet ja vaatimukset
  • hallitsee, seuraa ja arvioi käyttämiään resursseja, työskentelyään ja oppimisprosessiaan
  • osaa ottaa tuotteessa tai teoksessa huomioon esteettisyyden, eettisyyden, omaehtoisuuden näkökulmat ja ekologisuuden vaatimukset
  • osaa ratkaista tuotteen tai teoksen toimivuuden, taloudellisuuden, ergonomisuuden, innovatiivisuuden ja teknisen toteutustavan vaatimukset käyttöympäristössään.

Keskeiset sisällöt

  • perustuvat valittuun tehtävään, ideaan ja suunnittelu- ja valmistusprosessiin sekä niiden itsearviointiin
  • muodostuvat käsityötuotteesta tai käsityöteoksesta sekä sen suunnittelu- ja valmistusprosessia ja itsearviointia kuvaavasta portfoliosta.

Yleiset tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • antaa lukioaikanaan näytön musiikillisesta erityisosaamisestaan ja erityisestä harrastuneisuudestaan musiikissa
  • osoittaa musiikillista osaamistaan ja harrastuneisuuttaan valmistamalla musiikin taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavan projektin tai kokoamalla näytesalkun lukioaikaisista musiikkiopinnoistaan ja toiminnastaan.

Keskeiset sisällöt

  • opiskelijan musiikillinen omaelämäkerta, musiikkiprojekti tai musiikillinen näytesalkku, yhteenveto ja arvioitsijoiden lausunto
  • erilaiset toteutustavat ja osa-alueet

Yleiset tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • antaa erityisen näytön mediaosaamisestaan ja harrastuneisuudestaan
  • osoittaa hallitsevansa monipuolisia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä median välineiden, ilmaisukeinojen ja mahdollisuuksien luovaa käyttöä
  • osoittaa hallitsevansa informaation kriittisen valinnan, tulkinnan, arvioinnin ja jäsentelyn taitoa
  • osaa analysoida omaa mediasuhdettaan ja tunnistaa median toimintaympäristön.

Keskeiset sisällöt

  • perustuvat lukiodiplomille asetettuihin tavoitteisiin sekä valittuun tehtävään, näkökulmaan ja toteutustapaan
  • muodostuvat portfolion ja mediaesityksen muodostamasta kokonaisuudesta.

Aiemmat sisäänpääsyn pisteet yhteishaussa

Edellisvuosien alin hyväksytty pistemäärä, jolla oppilaitokseen on päässyt opiskelemaan. Tarkista hakukohteesta, järjestetäänkö koulutuksessa lisäksi pääsykoe, joka vaikuttaa lopulliseen pistemäärään. Musiikkialan, tanssialan, sirkusalan, lentokoneasennuksen, taideteollisuusalan, liikunnanohjauksen, media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon sekä perustason ensihoidon osaamisalan valinta voi perustua pelkkään pääsykokeeseen. Huomioithan, että pisteet voivat vaihdella vuosittain ja hakukohteeseen valittavien määrä vaihtelee. Koulutukseen kannattaa hakea, vaikka pistemääräsi ei olisikaan aiempien vuosien tasolla.

Sisäänpääsyn alin pisteraja on ollut kohteelle Lukion steinerpedagogiikan linja (erityinen koulutustehtävä) , Espoon Steinerkoulun lukio

Vuonna 2022: 7,53 keskiarvolla. Vuonna 2023: 7,6 keskiarvolla. Vuonna 2024: 7,47 keskiarvolla.

Lukiolinjalla on painotettuja arvosanoja keskiarvolaskennassa

  • Musiikki, painokerroin: 1
  • Kuvataide, painokerroin: 1
  • Liikunta, painokerroin: 1

Koulutuksen hakukohteet

Yhteishaku ( 1 )

Lukion steinerpedagogiikan linja (erityinen koulutustehtävä)
Helsingin Rudolf Steiner -koulu, Espoon Steinerkoulun lukio

Haku alkaa:

18.2.2025 klo 08:00

Haku päättyy:

18.3.2025 klo 15:00

Koulutus alkaa:

Syksy 2025

Alin hyväksyttävä keskiarvo

7,40

Pohjakoulutus:

Peruskoulu

Peruskoulu / Yksilöllistetty perusopetus

Opiskelupaikkoja:

24

Koulutuksen yhteyshenkilöt

Maria Virkkilä

apulaisrehtori, opinto-ohjaaja

maria.virkkila@espoonsteiner.fi

040 842 1401

Tietoa oppilaitoksesta

Helsingin Rudolf Steiner -koulu tarjoaa lukio-opintoja neljässä suomenkielisessä toimipisteessä ympäri pääkaupunkiseutua:

Helsingin Rudolf Steiner -koulun lukio https://rudolfsteinerkoulu.fi/lukio/

Elias-koulun lukio https://eliaskoulu.fi/index.php/lukio/

Espoon Steiner -koulun https://www.espoonsteinerkoulu.fi/opetus/lukio/

Vantaan seudun steiner -koulun lukio http://vantaansteinerkoulu.fi/lukio/

Tutustu toimipisteiden omiin sivuihin!

https://rudolfsteinerkoulu.fi/lukio/

Apulaisrehtori Maria Virkkilä

Postiosoite:

Olarinniityntie 10, 02210 Espoo

Sähköposti:

maria.virkkila@espoonsteiner.fi

Puhelinnumero:

040 842 1401

Helsingin Rudolf Steiner -koulu, Espoon Steinerkoulun lukio

Postiosoite:

Olarinniityntie 10, 02210 Espoo

Käyntiosoite:

Olarinniityntie 10, 02210 Espoo

Sähköposti:

tarja.waljakka@espoonsteiner.fi

Puhelinnumero:

040 842 1520

Ohjeet ja tuki

Neuvonta ja ohjaus
Löydä kootusti koulutuksen ja ammatin valintaan liittyvien ohjaus- ja neuvontapalveluiden yhteystietoja.
Kysytyimmät kysymykset
Löydä vastaukset opiskelijoiden useimmin kysyttyihin kysymyksiin kätevästi yhdestä paikasta.
Opinto-ohjaajille
Opinto-ohjaajan työkalupakista löydät ohjauksen tueksi tarvittavaa materiaalia.