Skip to content

Studieinfo.fi ja Studyinfo.fi palvelut eivät tällä hetkellä toimi! – Tjänsterna Studieinfo.fi och Studyinfo.fi fungerar inte för tillfället!  Selvitämme ongelman mahdollisimman pian – Vi utreder problemet så snabbt som möjligt.

Monta tietä opettajaksi

Neljä naisopiskelijaa ulkona yliopiston kampuksella. Opiskelijat ovat selin, mutta yksi heistä katsoo taaksepäin. Kuva: Veikko Somerpuro

Kemian opettajaksi teoriassa ja käytännössä

Annan mukaan kemian opettajaksi opiskelevien perusopinnot ovat pääasiassa samat kuin muilla kemian opiskelijoilla. Kemian opiskelulle on tyypillistä luentokurssit ja laboratoriotyöskentely. Kemian opiskelu on hyvin kokeellista ja käsillä tekemistä. Orgaanisessa kemiassa syntetisoidaan esimerkiksi erilaisia aineita, kuten vaikkapa aspiriinia. Tulevan kemian opettajan ainevalikoimaan kuuluvat kemian ohella myös opettajan pedagogiset opinnot, matematiikka ja yleinen teologia, sillä hän haluaa opettaa uskontoa.

Lue koko haastattelu

Kemman, bilsan ja fyssan opettajaksi

Julia opiskelee ensimmäistä vuottaan ja tähtää opettajaksi. Hänen pääaineensa on kemia, ja kahtena muuna aineena hän haluaisi opettaa biologiaa ja fysiikkaa. Opettajaksi hän haluaa siksi, että luonnontieteet ovat aina kiinnostaneet, mutta laboratoriotyöt eivät houkuttele. Jo alakoulusta asti Julia on pystynyt kuvittelemaan itsensä opettajana ja auttanut luokkakavereita tehtävissä.

Lue koko haastattelu

Matematiikan opiskelussa on parasta oivaltamisen ilo

Lukiomatematiikassa lasketaan vielä numeroilla, mutta täällä yliopistossa niitä enää harvemmin näkee, kertoo Noora, joka opiskelee matematiikan aineenopettajaksi. Aineenopettajan opinnoissa matematiikkaa on jonkin verran vähemmän kuin muilla matematiikan pääaineopiskelijoilla ja pedagogiset opinnot kuuluvat opintoihin pakollisena sivuaineena. Lisäksi hän opiskelee sivuaineinaan myös fysiikkaa ja kemiaa.

Lue koko haastattelu

Maantiede sekoittaa mukavasti luonnontieteitä ja ihmistieteitä

Liisa opiskelee maantieteen ja yhteiskuntaopin opettajaksi lukioon. Mielenkiintoisimpia kursseja hänelle ovat olleet paikkatieto-ohjelmia käsitelleet kurssit, joilla opiskelijat saavat heti alusta alkaen itse luoda karttoja ja paikkatietoaineistoja, ja visualisoida suurta määrää dataa eri aiheista. Sivuaineinaan hän opiskelee opettajan pedagogisia opintoja, taloustiedettä ja valtio-oppia.

Lue koko haastattelu

Otteita fysiikan opetusharjoittelijan päiväkirjasta

Eeva opiskelee fysiikan aineenopettajaksi. Ennen fysiikan opintojaan hän suoritti diplomi-insinöörin tutkinnon, mutta opiskeluaikana tehdyt sijaisuudet lukiossa ja yläkoulussa saivat opetusalan tuntumaan kiinnostavammalta vaihtoehdolta. Parasta fysiikan opettamisessa ovat hetket, jolloin oppilas oivaltaa jonkin uuden asian.

Lue koko haastattelu

Proteiiniketjujen mallintamista ja mausteiden kemiaa

Toni opiskelee kemian ja fysiikan opettajaksi. Omat opettajat saivat hänet innostumaan kemiasta, ja tulevaisuudessa hän haluaa jakaa omaa innostustaan ja osaamistaan omien opiskelijoidensa kanssa. Tällä hetkellä hän työstää pro gradu -tutkielmaansa mausteiden kemiasta.

Lue koko haastattelu

Tietoa alasta

Opettajien koulutus

Opetusalan ammatinalan kuvaus TEM:n Ammattinetissä
Opettajankoulutus  Suomessa Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton sivuilla
Opettajan ammatti Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n sivuilla
Opettajan kelpoisuudet eri kouluasteilla Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n sivuilla

Koulutus

Opetusalan koulutukset Suomen yliopistoissa

Linkki vie hakutulossivulle, jossa voit rajata hakutulosta mm. yliopiston sijainnin mukaan.