Skip to content

Korkeakoulujen syksyn yhteishaun tulokset valmiita. Korkeakoulut ilmoittavat valinnan tuloksesta hakijoille. 

 

Taide, musiikki, käsityö, muotoilu

Katso kaikki teemaan liittyvät artikkelit

Videokuvaaja: Harrastuksesta tuli ammatti

Kädet pitelevät järjestelmäkameraa. Kuva: Merja Puhakka

Kun jotakin asiaa haluaa tehdä jatkuvasti, saattaa siinä kehittyä niin hyväksi, että niillä taidoilla hankkii itselleen lopulta oikean ammatin. Kun oppii alan tekemällä eikä opiskelemalla, tarvitaan ripaus onnea, mutta sitäkin enemmän motivaatiota, oikeita ihmisiä, intoa ja tuhansia tunteja tekemistä.

Jukka Heikkilä on asunut koko lapsuutensa tunturin vieressä. Niinpä lähes 20 vuotta sitten eräänä iltapäivänä kuusamolainen lähti lumilaudan ja kavereiden kanssa mäkeen. Tuon ensimmäisen laskun jälkeen Jukka on joka talvi ostanut kausikortin rinteeseen, jossa tuli vietettyä jokainen vapaahetki, joskus jopa koulun kustannuksella.

– Isälläni oli videokamera, jota saimme kavereiden kanssa lainata. Rupesimme kuvaamaan sillä hienoja laskuja ja hyppyjä. Vähitellen niistä tuli lumilautaleffoja. Elokuvat ovat olleet aina merkittävä osa lumilautakulttuuria, Jukka kertoo.

Jukka kavereineen tutustui rinteessä muihin lumilautailijoihin ja oppi uusia juttuja. Elokuvien tekemisestä tuli pian niin iso asia, että niitä tehtiin alan liikkeisiin myytäväksi. Jukka itse pysyi enemmän kameran takana kuin sen edessä ja innostui todella kuvaamisesta, ohjaamisesta ja leikkaamisesta.

– Kesät tein Helsingissä töitä, ja talvisin olin pohjoisessa laskemassa ja kuvaamassa. Olin mukana tekemässä maailmanlaajuisestikin isoa lumilautailudokumenttia, minkä jälkeen minulle tarjottiin erästä kuvausprojektia, jolla elätinkin itseni pitkän aikaa.

Työnäytteet kertovat osaamisen

Jukka muistaa vuosia sitten ajatelleensa, että olisi hienoa, jos kuvaamista saisi tehdä työkseen. Nyt haave on toteutunut, sillä Jukka työskentelee vakituisesti videotuotantoa tekevässä yrityksessä. Hän on saanut työnäytteidensä ansiosta paljon kuvauskeikkoja muun muassa lumilautakisoissa ulkomailla, mainoksissa ja televisio-sarjoissa.

– Tällä alalla täytyy olla kunnon näytöt, jotta pääsee töihin. Koulupapereilla en ole saanut töitä, sillä en ole opiskellut alaa lukuun ottamatta yhtä vuodenmittaista ja joitakin lyhyempiä kursseja.

Jukka opiskeli kansanopistossa vuoden verran alan opintoja, mutta huomasi osaavansa jo suurimman osan asioista, koska oli ehtinyt kuvata niin paljon.

– Koska kuvaaminen on ollut minulle aina harrastus, suhtaudun siihen intohimoisesti. Otan aina selvää, jos en osaa jotakin.

Tutkinto toisi varmuutta ja verkostoja

Jukka huomaa muutaman eron vertaillessaan itseään tutkinnon hankkineisiin kollegoihin. Yksi on se, että heillä on tietynlaiset käyttäytymismallit esimerkiksi isoissa televisiotuotannoissa.

– Kun tiimissä on monenlaisia tekijöitä, kaikki tietävät roolinsa. Itse olen opetellut niitä asioita käytännön ja kantapään kautta. Koulusta omaan tekemiseen tulee tietynlainen varmuus ja itseluottamus.

Ihmisten tuntemisesta ja verkostoista on apua töitä hakiessa, ja helpoiten verkostoja saa opiskeluaikana.

– Työharjoittelu esimerkiksi tuotantofirmassa on hyvä ponnahduslauta moniin töihin. Joillakin yhtiöillä on periaate, että työhakemusta ei lueta, jos CV:ssä ei ole tutkintoa. Mutta työnäytöt kuitenkin puhuvat puolestaan ja kaiken voi oppia.

Ala sopii Jukan mielestä ihmisille, jotka osaavat toimia yhteistyössä, sillä siitä jokaisessa projektissa on kuitenkin lopulta kyse.

– Minulla on joskus ollut vähän salamyhkäinen käsitys koko alasta, mutta loppujen lopuksi ihan tavallisia ihmisiä tällä alalla työskentelee.

Teksti: Kirsi Pitkäranta Viestintätoimisto Deski Oy

Kuva: Merja Puhakka

Tietoa alasta

Kulttuuriala ammatillisessa koulutuksessa

Kulttuuriala ammattikorkeakoulussa

Taideteollisen alan opiskelu yliopistossa

Valokuvausala TEM:n Ammattinetissä

Koulutukset

Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto 

Kuvallisen viestinnän perustutkinto

Valokuvausalan koulutuksia

Linkit vievät hakutulossivulle, josta löydät koulutukset ja voit halutessasi rajata hakua sijainnin tai pohjakoulutuksen mukaan.